Het administratief toezicht op de Brusselse gemeenten en politiezones werd vorig jaar grondig hervormd. Omdat het binnen dit kluwen aan nieuwigheden niet meer altijd duidelijk is wat er moet gebeuren, heeft Brussels minister-president Rudi Vervoort een omzendbrief opgesteld waarin hij de politiezones meer uitleg geeft over het indienen van hun rekeningen (begrotingsrekening, balans en resultatenrekening) van 2016.
Deze akten blijven immers - in tegenstelling tot een pak minder belangrijke akten en beslissingen - onderworpen aan een diepgaand, bijzonder goedkeuringstoezicht. Het is dan ook cruciaal dat de zones de nodige documenten op de juiste manier indienen bij de dienst Brussel Plaatselijke Besturen (sinds de hervorming de énige plaats van ontvangst voor de financiële beslissingen van de politiezones).
Maar let op, 2016 is een overgangsjaar. Voor het indienen van de rekeningen van 2016 gelden dan ook een aantal bijzonderheden. Zo spelen onder meer nog een aantal regels uit het KB van 5 september 2001 met het algemeen regelement op de boekhouding van de lokale politie.
Digitaal en op papier
De politiezones moeten hun rekeningen van 2016 zowel in papiervorm als elektronisch indienen. Ze zijn daarbij verplicht om het digitale bestand (d.i. de controlemodule in excelformaat dat ter beschikking wordt gesteld door de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de FOD Binnenlandse Zaken) eerst te versturen. Dat gebeurt via het TXchange-platform op het adres
financienpz@gob.brussels. Het is daarbij absoluut noodzakelijk dat de verzonden gegevens overeenstemmen met de rekening die werd goedgekeurd door de politieraad. Minister-president Vervoort raadt de zones dan ook aan om dit goed na te kijken.
Eens het digitale bestand de deur uit is, kunnen de zones hun papieren versie indienen bij Brussel Plaatselijke Besturen. Alleen de rekeningen in authentieke vorm worden aanvaard. Er worden 3 tweetalige exemplaren gevraagd, ondertekend door de bevoegde overheden. Dossiers worden opgestuurd naar Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Brussel Plaatselijke Besturen – Directie Lokale Financiën – Kruidtuinlaan 20 – 1035 Brussel.
Toezicht
De toezichtstermijnen gaan in op de dag van de ontvangst van de beraadslaging samen met alle bijlagen, inclusief de elektronische verzending van de controlemodule. Als de analyse van het dossier dat vereist, zullen een of meer personeelsleden van BPB naar de betrokken diensten trekken om bepaalde verantwoordingsstukken met betrekking tot de jaarrekening in te kijken. In dit geval zal wel vooraf contact worden opgenomen om een controledatum af te spreken.
Bron: Omzendbrief van 1 juni 2017 betreffende de richtlijnen voor het indienen van de rekeningen van de politiezones voor het dienstjaar 2016, BS 19 juni 2017.Extra informatie:-
Ordonnantie van 23 juni 2016 tot wijziging van de ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, alsook van artikel 112 van de Nieuwe Gemeentewet, BS 8 juli 2016.
-
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 september 2016 tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 juli 1998 betreffende de overlegging aan de Regering van de akten van de gemeenteoverheden met het oog op de uitoefening van het administratief toezicht, BS 22 september 2016.
-
Omzendbrief van 27 februari 2017 tot bepaling van de praktische regelingen betreffende de uitoefening van het specifieke goedkeuringstoezicht op de financiële beslissingen die genomen worden door de politiezones, BS 6 maart 2017.