De Camerawet laat de federale en lokale politie intussen ruim 5 jaar toe om de livebeelden van de bewakingscamera’s op het openbaarvervoersnet te bekijken. Tot op vandaag ontbreekt echter het KB met de nodige uitvoeringsbepalingen (met de concrete verantwoordelijkheden, praktische details, ...). Maar dat mag echter geen belemmering vormen, aldus minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon in de Kamer. "Er kan immers – in overleg met de openbare vervoersmaatschappijen en met voldoende flexibiliteit en medewerkingsbereidheid van de betrokken partijen - een bilateraal akkoord worden afgesloten om de toegang tot de beelden te realiseren", zegt hij. Zoals dat nu al het geval is voor de spoorwegpolitie.
Het is zelfs de bedoeling dat deze manier van werken de nieuwe standaardprocedure wordt. Minister Jambon wil het vereiste KB immers definitief schrappen om de procedure te vereenvoudigen. Het wetsontwerp dat deze nieuwe wijziging doorvoert in de Camerawet werd net voor het zomerreces goedgekeurd door de federale ministerraad en ligt nu voor advies bij de Privacycommissie en de Raad van State.
Bedoeling is dat de details over de technische en praktische invulling van de toegang tot de camerabeelden in bilaterale protocollen worden geregeld, aangepast aan de praktijk. Omdat het gaat om de verwerking van persoonsgevoelige informatie zal ieder protocol wel vooraf voor advies moeten worden voorgelegd aan de Privacycommissie.
Bron: schriftelijke vraag van Hans Bonte aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon over ‘het uitblijven van de mogelijkheid voor politiezones om realtime toegang te krijgen tot de camerabeelden in trein- en metrostations’,
Bulletin vragen en antwoorden nr. 131, Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Zie ook: Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, BS 31 mei 2007. (
Camerawet artikel 9)