Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Tegen richting in fietsen is veilig in straat met beperkt eenrichtingsverkeer

Nieuws - 14/06/2013
-
Auteur 
Tom Depla


Het aantal ongevallen met fietsers die tegen de richting inrijden in een straat met beperkt eenrichtingsverkeer (BEV), ligt lager dan het aantal ongevallen met fietsers die met de autostroom meerijden. De ongevallen zijn ook minder ernstig wanneer de fietser tegen de autostroom inrijdt. Dat blijkt uit een studie van Mobiel Brussel en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in opdracht van Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille.

Het aantal fietsongevallen waarbij de fietser tegen de autostroom inreed in een straat met BEV, bedraagt slechts 4,7% van alle fietsongevallen. Terwijl 25% van de Brusselse wegen ingericht is met beperkt eenrichtingsverkeer, hetzij zo’n 400 km. “De cijfers tonen aan dat tegen de stroom inrijden veiliger is. Beperkt eenrichtingsverkeer heeft zijn veiligheid bewezen en zou dus overal toegepast moeten worden waar het technisch kan. Deze studie doet daarover een aantal aanbevelingen die ik nu snel zal overmaken aan de gemeenten, zodat zij hiermee aan de slag kunnen”, zegt De Lille.

Rolmodel voor BEV

De Brusselse fietsmanager stelde de resultaten van de studie gisteren samen met het BIVV voor op het tweejaarlijkse internationale fietscongres Velo-city in Wenen. België was in 2004 het eerste land dat het beperkt eenrichtingsverkeer veralgemeende en verplichtte. Brussel is één van de weinige hoofdsteden waar zoveel straten open zijn voor fietsers in beide richtingen. Daardoor is Brussel volgens de staatssecretaris een rolmodel wat BEV betreft. “Het is een maatregel die vlug een enorm potentieel aan fietsbare straten toevoegt aan je stad. Het verkort ook vaak aanzienlijk de reistijd van de fietsers. Veel steden in de wereld zouden voordeel kunnen halen uit de maatregel. In die zin is de ervaring van Brussel en de resultaten van de studie ook voor hen belangrijk”, aldus De Lille.