Binnenkort dragen alle personeelsleden van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie voor de spoorwegen, dezelfde legitimatiekaart. In het verleden kreeg alleen het toezicht- en veiligheidspersoneel zo’n kaart. Maar nu wil de wetgever dat iedereen die bij de DVIS werkt, zich kan identificeren. Met op de kaart duidelijk de graad van de betrokkene en de geldigheidsduur.
De nieuwe kaarten zijn een jaar geldig. Ze worden jaarlijks hernieuwd met een recente foto, aangepaste geldigheidsduur en eventuele wijzigingen van hoedanigheid van de betrokkene.
Het KB van 20 januari 2017 treedt in werking op 26 februari, 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. De oude kaarten mogen wel nog eventjes worden gebruikt, tot en met 26 augustus 2017, een half jaar na de inwerkingtreding van het besluit.
Bron: Koninklijk besluit van 20 januari 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juli 2012 tot vaststelling van het model van legitimatiekaart zoals bedoeld in artikel 13/1 van de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen en van het koninklijk besluit van 6 september 2013 tot aanduiding van sommige personeelsleden van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen en van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal, die belast worden met de controle op de naleving van diverse wetten en reglementen inzake spoorwegvervoer, BS 16 februari 2017.