Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Federale ministerraad geeft groen licht aan overheidsopdracht voor ontwikkeling i-Police

Nieuws - 20/02/2017
-
Auteur 
Tom Depla


De ministerraad gaat akkoord met de lancering van een meerjarige raamovereenkomst van leveringen voor de verwerving en implementatie van een geïntegreerde ICT-oplossing in het kader van het project ‘i-Police’ van de geïntegreerde politie. De overheidsopdracht zal gegund worden via de procedure van concurrentiedialoog, een procedure die bedoeld is voor zeer complexe opdrachten.

Vorig jaar beschreef minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon het project i-Police als “een nieuwe innovatieve oplossing waarbij de huidige mainframe verlaten wordt ten voordele van nieuwe en moderne technologieën. Ze moeten een betere koppeling, uitwisseling en analyse van informatie mogelijk maken en op een snelle manier. De politie moet immers kunnen werken en handelen op basis van een integrale analyse van gestructureerde en niet-gestructureerde informatie, van intern en extern beschikbare informatie. i-Police heeft de ambitie om hierin grote stappen vooruit te zetten maar op een gefaseerde manier. De kern heeft zijn akkoord gegeven om, via de interdepartementale provisie, de nodige middelen voor de ontwikkeling van iPolice vrij te maken.”

Jambon gaf daarbij aan dat het project volop rekening zal houden met bestaande goede ICT-praktijken bij de politiediensten die breder geïmplementeerd kunnen worden. “In overleg met de Vaste Commissie van de Lokale Politie en de federale politie is afgesproken dat de VCLP een overzicht maakt van lokale initiatieven die het mobiel denken/werken bevorderen en die als quick-wins kunnen dienen om de ICT-innovatie bij de politie te bevorderen. Het overzicht is overgemaakt aan de federale politie, die nu onderzoekt welke applicaties de toets van een bredere implementatie doorstaan”, zo lichtte de minister toe. “Op die manier wil ik ook de bottom-up praktijken sneller ingang doen vinden in het politielandschap.”

De overheidsopdracht die de ministerraad nu goedgekeurd heeft, gaat over een geïntegreerde ICT-oplossing gebaseerd op ‘commercial off-the-shelf’-producten die de operationele processen van de geïntegreerde politie (GPI) ondersteunen. ‘Commercial off the shelf’ betekent dat de producten al commercieel beschikbaar zijn, waardoor er minder dure ontwikkelingskosten nodig zijn.
Vereisten
De i-Police-oplossing moet in elk geval minstens aan volgende vereisten voldoen:
• kunnen instaan voor het databeheer en het beheer van criminele feiten of evenementen die de politie interesseren omwille van hun mogelijk risico voor de openbare gezondheid, rust en openbare orde;
• zoveel mogelijk operationele politieprocessen automatiseren zodat de efficiëntie verhoogt;
• zich niet enkel beperken tot de politiedata maar ook mogelijkheden bieden om intelligence aan te leveren op basis van de kruising tussen politiedata onderling en andere bronnen;
• werkelijke en geavanceerde manieren aanreikent voor een doorgedreven toegangsmanagement en bescherming van de privacy, aangepast aan de nieuwe mogelijkheden die big data met zich mee brengen;
• door het centraliseren van de informatie in één nationale oplossing voor de geïntegreerde politie moeten alle politiedata ook in ‘real-time’ ter beschikking zijn van alle politieambtenaren die de data nodig hebben. Dit zou een sterke verhoging met zich meebrengen van de nationale veiligheid omdat informatie onmiddellijk gedeeld zal worden.
• klaar zijn voor synergieën met de belangrijkste partners van de politie, zoals justitie en de gemeenten, zodat men een ketenwerking kan stimuleren.

Bovendien wordt van de leveranciers verwacht dat zij maximaal gebruik maken van de federale samenwerkingen inzake digitalisering, zoals het gebruik van de elektronische identiteitskaart en andere projecten die in uitvoering zijn van de digitale agenda van de federale regering.

Bron:
Beslissing federale ministerraad van 17 februari 2017.
- Parl. vraag nr. 1.543 van 12 september 2016, Katja Gabriëls, over 'Het mobile office-systeem', Vr. & Antw. Kamer 2016-2017, 28 oktober 2016, Bulletin 93.