Met ‘Ping if you care’ wil het Brussels gewest de verkeersveiligheid voor fietsers evalueren. Duizend fietsers krijgen vanaf mei een knopje op hun stuur, waarop ze kunnen drukken als ze zich onveilig voelen of een incident meemaken. De locatie wordt dan via bluetooth doorgestuurd naar een app op hun smartphone. “Dat zal een gedetailleerde fietskaart opleveren waarmee we de investeringen in fietsinfrastructuur of in sensibiliseringsacties nog beter kunnen sturen”, aldus Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. Ze trekt 123.500 euro uit voor het project.
Volgens tellingen van het Brussels fietsobservatorium is het aantal fietsers in Brussel vorig jaar met 50% toegenomen. Nochtans blijkt dat erg veel Brusselaars de fiets als een minder veilig transportmiddel beschouwen. Volgens onderzoek van Pro Velo is dat voor 76% van de vrouwen en 69% van de mannen een reden om zich niet met de fiets te verplaatsen in Brussel. Daarnaast zijn er volgens Debaets weinig cijfers beschikbaar over fietsongevallen in Brussel.
Duizend fietsers
Daarom start Mobiel 21 vzw met het project ‘Ping if you care’. In een eerste fase worden 500 fietsers aangezocht om deel uit te maken van het testpanel. Zij krijgen een knopje op hun fietsstuur dat in verbinding staat met een app op hun smartphone. Wanneer de fietser zich onveilig voelt of een incident meemaakt, drukt hij op het knopje. De app slaat dan de locatie op en stuurt ze door. Na afloop van het traject kan de fietser via de app de melding van een korte commentaar voorzien. Via de website kan uitgebreidere commentaar en foto’s doorgegeven worden. Na de eerste fase (mei - juli 2017) zullen nog 500 bijkomende fietsers gezocht worden.
Dit 'Ping'-knopje, dat aangebracht kan worden op het fietsstuur, staat via bleutooth in verbinding met een app op de smartphone van de fietser. (Foto: kabinet Debaets)
Juiste beleidsbeslissingen nemen
“Ik ben trots dat we een slimme manier hebben gevonden om te weten hoe fietsers de verkeersveiligheid in Brussel ervaren”, zegt Debaets. “Die informatie is cruciaal om juiste beleidsbeslissingen te nemen over waar we prioritair moeten ingrijpen op vlak van verkeersveiligheid of handhavingsbeleid in samenwerking met de politie.” “De fietsers kunnen met dit onderzoek nog meer deel uitmaken van het fietsbeleid”, vult minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet aan. “We maakten al gebruik van zogenaamde heat maps bij de opmaak van het plan voor meer afgescheiden fietspaden. Waar meer fietsers komen, is de behoefte voor fietspaden groter. Met dit project willen we ook de ervaring van fietsers in de stad meenemen in onze concrete acties.”