Bij de inschrijving van elk voertuig en voor elke toegekende kentekenplaat in België reikt de DIV een inschrijvingsbewijs (CIM) uit. Het CIM wordt opgestuurd per post naar het adres van de hoofdverblijfplaats van de aanvrager. De DIV heeft echter vastgesteld dat ongeveer 10.000 inschrijvingsbewijzen niet door de eigenaars in ontvangst werden genomen. Zij komen dus waarschijnlijk zonder het verplichte inschrijvingsbewijs op de openbare weg. Het inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen. Het deel ‘voertuig’ moet altijd in de wagen worden bewaard wanneer hij op de openbare weg rijdt, stilstaat of geparkeerd wordt. De DIV waarschuwt dat veel bestuurders ongetwijfeld zonder het juiste inschrijvingsbewijs of zelfs gewoon zonder inschrijvingsbewijs rijden. Want ongeveer 10.000 inschrijvingsbewijzen die via bpost verzonden werden, zijn niet door de eigenaars in ontvangst genomen. Volgens een enquête van de DIV komt dat onder andere doordat de voertuigeigenaar vergeten is om het document af te halen, verhuisd is of denkt dat een nieuwe kentekenplaat volstaat bij de verandering van voertuig.
PV van waarschuwing
Als de bestuurder het inschrijvingsbewijs niet kan voorleggen bij een politiecontrole zal de politiebeambte normaal gezien een proces-verbaal van waarschuwing opstellen en de betrokkene doorverwijzen naar zijn verzekeringsmakelaar. De bestuurder moet dan doorgaans binnen de 10 dagen het CIM komen voorleggen op het politiekantoor.
Aanvraag via mailadres
De DIV wijst erop dat wie zijn inschrijvingsbewijs via bpost niet ontvangen heeft, daarvoor contact kan opnemen met de DIV via het mailadres
retour.div@mobilit.fgov.be. In de mail moet de voertuigeigenaar duidelijk het kentekennummer vermelden en aangeven hoe het inschrijvingsbewijs kan worden bezorgd: verzending per post naar het adres van de eigenaar of via afhaling aan de loketten van de DIV.