Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Vlaanderen legt basis voor tweede, soepeler proefproject met supertrucks

Nieuws - 10/08/2017
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vlaanderen start binnenkort met een tweede proefproject met supertrucks, onder minder strikte voorwaarden dan het eerste. Supertrucks (of LZV’s: 'langere en zwaardere vrachtwagens') kunnen een lengte tot 25,25 m hebben en zijn daarmee een pak langer dan gewone vrachtwagens. Het eerste proefproject loopt sinds 1 juli 2014 en werd omwille van de positieve resultaten verlengd tot 30 juni 2018. Maar het project raakte niet goed van de grond. Te strenge vereisten hebben ervoor gezorgd dat er slechts 2 trajecten effectief in gebruik werden genomen.
Dat is veel te weinig om de resultaten te kunnen veralgemenen. Vlaanderen wil met een tweede, versoepelde procedure meer bedrijven aantrekken. In het nieuwe proefproject zal daarom gewerkt worden met een basisnetwerk van geschikte wegen (autosnelwegen, havengebieden en industriegebieden). Dat basisnetwerk wordt door de Vlaamse regering opgesteld en zal voldoende garanties bieden voor de verkeersveiligheid. De betrokken wegen en gebieden zullen dan ook steeds toegankelijk zijn voor de firma’s met een vergunning.
De firma’s kunnen echter ook ‘aantakkingstrajecten’ aanvragen. De Vlaamse regering zal die trajecten beoordelen op basis van een puntensysteem. Er zal rekening worden gehouden met de aanwezigheid van geschikte (fiets)infrastructuur, de lengte van het traject en de verkeersveiligheid. Als een aantakkingstraject wordt goedgekeurd, dan is het toegankelijk voor élke vergunninghouder, ongeacht wie het traject heeft aangevraagd.
Via een decreet wordt alvast een wettelijke basis gecreëerd voor het nieuwe systeem. De opstart zal nog heel wat tijd vragen. Heel wat elementen moeten nog verder worden uitgewerkt in een besluit, onder meer het exacte basisnetwerk, de vereisten van de voertuigen en bestuurders en het evaluatiesysteem.
De basis blijft wel dezelfde: het project zal openstaan voor tests met LZV’s. Die zijn maximaal 25,25 m lang en in beladen toestand 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 m lang is.
In werking: later, op een nog vast te stellen datum.

Bron:  Decreet van 7 juli 2017 houdende wijziging van het decreet van 3 mei 2013 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport, BS 1 augustus 2017.