Vlaanderen gaat op zoek naar organisaties, lokale besturen en onderwijsinstellingen die projecten willen opzetten om de propaganda van IS te counteren. Het gaat om kleinschalige lokale projecten (voorlichtingen, bijeenkomsten), internetinitiatieven, sociale media-acties om de ideologie van IS uit te dagen en hun extremistisch discours te weerleggen. Zogenaamde ‘counter-narratieven’ of ‘tegengeluiden’ tegen gewelddadig extremisme.
Een nieuwe insteek in de strijd tegen een fenomeen. En eentje waar de Vlaamse overheid heel wat geld in wil steken. Ieder project kan tot 50.000 euro aan subsidies ontvangen over een periode van maximaal 2 jaar. In totaal maakt Vlaanderen een half miljoen euro vrij voor wat het zelf omschrijft als ‘projectsubsidies voor het brengen van maatschappelijke tegengeluiden in het kader van de preventie van gewelddadige radicalisering’.
Naar Europees idee
Vlaanderen haalt zijn mosterd bij Europa. Het ‘Radicalisation Awareness Netwerk’, opgericht door de Europese Commissie, maakt in de publicatie ‘Preventing Radicalisation to Terrorism and Violent Extremism. Delivering counter- of alternative narratives’ het onderscheid tussen 3 types van communicatie en campagnevoering die kunnen worden ingezet voor de preventie van radicalisering.
De oproep focust alleen op het tweede type, de ‘counter narratives’ of ‘tegengeluiden’. Het bredere alternatieve discours over sociale waarden, tolerantie, openheid, vrijheid en democratie komt in andere acties aan bod.
Intekenen tot eind september
Intekenen kan nog tot en met 29 september 2017. Geïnteresseerde kandidaten moeten het online aanvraagformulier invullen. Daarin wordt onder meer gevraagd naar de activiteit waarvoor de subsidie wordt gevraagd (de nadruk ligt op kleinschalige initiatieven, in samenwerking met vrijwilligers of personen die affiniteit hebben met de doelgroep), de geschatte kosten en voorziene opbrengsten. In de aanvraag moet
• | de doelgroep duidelijk afgebakend zijn. Een project dat zich richt tot een volledige gemeenschap werkt stigmatiserend; |
• | de boodschap duidelijk bepaald zijn en de manier waarop ze zal worden overgebracht. Meerstemmigheid is daarbij cruciaal, grieven erkennen en inspelen op emoties; |
• | uitdrukkelijk zijn vastgelegd wie als boodschapper functioneert: bv. peers, slachtoffers, sleutelfiguren of leiders binnen de gemeenschap,… het is evenwel niet de bedoeling om voormalige IS-strijders als boodschapper te laten optreden binnen het project; |
• | worden aangegeven welke kanalen zullen worden gebruikt: online, offline of een combinatie. |
Komen niet in aanmerking:
• | projecten opgezet door een commerciële organisatie en/of die in hoofdzaak commerciële doleinden nastreven; |
• | feitelijke verenigingen. |
Uitbetaald in 2 keer
Iedere kandidaat mag maar één dossier indienen. Bij goedkeuring wordt 80% van de subsidie uitbetaald, een saldo van 20% volgt na controle van het eindverslag.
De projectperiode start op 1 maart 2018.