Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

België wijzigt maximumafmetingen vrachtwagens voor ‘aërodynamische voorzieningen’ en ‘45-voet-containers’

Nieuws - 16/08/2017
-
Auteur 
Laure Lemmens


België wijzigt de maximumafmetingen van vrachtwagens. In eerste instantie om het gebruik van aërodynamica aan te moedigen, maar ook om het vrachtvervoer met ’45-voet-containers’ te vereenvoudigen.
Op vraag van Europa
Europa wil het gebruik van ‘aërodynamica’ op vrachtwagens stimuleren. Ze zorgen er immers voor een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Maar ze komen ook de verkeersveiligheid ten goede onder meer omdat de dode hoeken kunnen worden verkleind en materialen kunnen worden ingebouwd die bij een ongeval energie absorberen. Maar het aërodynamisch materiaal is soms zo groot dat men bij plaatsing riskeert om de maximaal toegelaten afmetingen voor voertuigen uit Richtlijn 96/53/EG te overschrijden. Richtlijn 2015/719 laat daarom afwijkingen toe. België implementeert deze aanpassingen nu in het Technisch Reglement Auto’s (KB van 15 maart 1968). Zo wordt het ook in België makkelijker om vrachtwagens uit te rusten met aërodynamica.
Maar ook de Wegcode wordt aangepast. De tekst vermeldt nu expliciet dat het verboden is om andere aërodynamische voorzieningen te gebruiken dat die welke voorzien zijn of voorgeschreven zijn in het Technisch Reglement auto’s. De voorzieningen mogen alleen gebruikt worden op autosnelwegen en autowegen. Maar wanneer de veiligheid van andere weggebruikers of van de bestuurder in gevaar is, moeten de voorzieningen door de bestuurder, ingeklapt, ingetrokken of verwijderd worden.
Typegoedkeuring aerodynamica groter dan 5 meter
In het Technisch Reglement Auto’s wordt het onderdeel ‘Afmetingen en massa’s van de voertuigen van klasse II – dat zijn voertuigen of combinaties van voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen waarvan de maximale toegelaten massa de 44 ton niet overschrijdt – aangevuld met een onderdeel voor voertuigen die zijn uitgerust met ‘aërodynamische voorzieningen’.
Dat stelt uitdrukkelijk dat vanaf 20 augustus 2017 een typegoedkeuring moet worden verleend volgens de Europese voorschriften inzake typegoedkeuring (Richtlijn 2007/46/EG) alle voertuigen die zijn uitgerust met aërodynamische voorzieningen die langer zijn dan 500mm. En dat voor ze in het verkeer worden gebracht.
Het gebruik van de aërodynamische voorzieningen moet bovendien verenigbaar zijn met de intermodale vervoersverrichtingen. Als ze ingetrokken/ingeklapt zijn mogen ze de toegestane maximumlente met niet meer dan 20 cm overschrijden.
De voertuigen en voertuigcombinaties die aan al deze eisen voldoen, mogen de normale maximumlengten overschrijden om de installatie van de aërodynamische voorzieningen achteraan op het voertuig of de voertuigcombinaties mogelijk te maken. De voertuigen of voertuigcombinaties die zijn uitgerust met deze voorzieningen moeten in staat zijn een cirkel te beschrijven met een uitwendige straal van 12,50 m en een inwendige straal van 5,30 meter. Overschrijdingen van de maximumlengte mogen niet leiden tot een toename van de laadlengte van de betrokken voertuigen of voertuigcombinaties.
Typegoedkeuring aërodynamische cabines
Vanaf 7 mei 2020 moet voor voertuigen die zijn uitgerust met cabines die hun aërodynamische prestaties verbeteren een goedkeuring worden verleend volgens de Europese voorschriften inzake typegoedkeuring (Richtlijn 2007/46/EG). En dat voordat ze op de markt worden gebracht.
De voertuigen en voertuigcombinaties die aan deze eisen voldoen, mogen de normale maximumlengten overschrijden indien de cabines de aërodynamische prestaties, de prestaties inzake energie-efficiënte en de veiligheidsprestaties verbeteren. De voertuigen of voertuigcombinaties die met deze cabines zijn uitgerust moeten in staat zijn een cirkel te beschrijven met een uitwendige straal van 12,50 m en een inwendige straal van 5,30 meter. Overschrijdingen van de maximumlengte mogen niet leiden tot een toename van het laadvermogen.
45-voet-containers
Een andere doelstelling van Richtlijn 2015/719 is vrachtvervoer met containers van 45-voet vereenvoudigen. Momenteel kan het wegtraject van intermodale vervoersverrichtingen slechts worden afgelegd na zware administratieve procedures, tenzij de containers over zeer dure gepatenteerde afgeschuinde hoeken beschikken. Door de toegestane lengte van vrachtwagens voor containervervoer met 15 cm te verlengen moeten vervoerders de procedures niet meer doorlopen. Bovendien houdt deze maatregel geen risico's of nadelen in voor de weginfrastructuur of voor andere weggebruikers.
Ook dit wordt in onze regelgeving overgenomen. Maar het Technisch Reglement Auto’s stelt wel dat ‘als het een voertuig betreft dat een container of wissellaadbak van maximaal 45 voet vervoert van een Benelux-land naar een ander, dan mag de totale lengte van de combinatie motorvoertuig waaraan een oplegger met container of wissellaadbak is gekoppeld, niet meer dan 17,30meter bedragen conform de Benelux-beschikking van 29 september 2014 m.b.t. grensoverschrijdend vervoer van 45-voet-containers op het grondgebied van Benelux-landen. In dat opzicht bedraagt de lengte van de container of van de wissellaadkist van maximaal 45 voet niet meer dan 13,72 meter en de breedte niet meer dan 2,55 meter.
Sancties
De federale regering introduceert ook specifieke boetes voor inbreuken op de afmetingen als gevolg van de aan het voertuig aangebrachte wijzigingen. De huidige boetetabel ‘Overschrijding van de maximaal toegelaten massa en de maximale afmetingen’ in het ‘KB Boeten Wegvervoer’ wordt hiervoor aangevuld met een extra kolom.
Percentage waarmee het maximum wordt overschreden
Overschrijding van de maximale afmetingen t.g.v. wijzigingen aangebracht aan het voertuig
Tot 5%
90 euro
Meer dan 5% tot 10%
453 euro
Meer dan 10% tot 15%
847 euro
Meer dan 15% tot 20%
1.210 euro
Meer dan 20% tot 30%
1.512 euro
Meer dan 30% tot 40%
1.694 euro
Meer dan 40%
1.875 euro
Er werd gekozen voor een nieuwe kolom omdat
de reeds bestaande kolom ‘Overschrijding van de maximaal toegelaten massa en de maximale afmetingen t.g.v. wijzigingen aangebracht aan het voertuig’, geen onderscheid maakt tussen overschrijdingen van de massa en overschrijdingen van de maximale afmetingen;
de gewesten bevoegd zijn voor de sancties bij inbreuken op de massa’s en de overschrijding van de afmetingen als gevolg van de lading en dus geen toepassing kon worden gemaakt van de kolom ‘Overschrijding van de maximaal toegelaten massa en de maximale afmetingen t.g.v. de lading’.
20 augustus 2017
Het KB van 31 juli 2017 bevat geen specifieke datum van inwerkingtreding. De bepalingen worden dus volgens de algemene regel van kracht, 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is 20 augustus.

Bron:  Koninklijk besluit van 31 juli 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het koninklijk besluit van 19 juli 2000 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake het vervoer over de weg, BS 10 augustus 2017.