Het Waals gewest heeft plannen om administratieve boetes voor kleine verkeersovertredingen, zoals lichte snelheidsovertredingen, in te voeren. Het wetsvoorstel ligt op dit moment voor advies bij de andere gewesten. Vlaanderen heeft geen plannen om het voorbeeld van Wallonië te volgen. Dat liet minister van Mobiliteit Ben Weyts verstaan in het Vlaams parlement. Met de afhandeling van verkeersovertredingen via administratieve weg wil het Waals gewest verkeersboetes sneller en efficiënter kunnen innen. Het gewest stuurt de afhandeling zelf aan en het geïnde geld gaat rechtstreeks naar de gewestkas. De federale overheid en Justitie komen er niet meer aan te pas. De tarieven voor de administratieve boetes zouden even hoog liggen als bij de strafrechtelijke verkeersboetes.
Complexer en duurder
Weyts ziet een Vlaams systeem van administratieve boetes niet meteen zitten. Dat zou er volgens hem alleen voor zorgen dat de hele opvolging en afhandeling duurder en complexer wordt. “Dit vergt immers de uitbouw van een volledige administratie. Bovendien ben ik er niet van overtuigd dat dit zal bijdragen tot meer verkeersveiligheid. Het zal er enkel toe bijdragen dat de middelen rechtstreeks naar het Waalse gewest gaan. Hierdoor versnippert bovendien niet alleen de inning, maar ook het vervolgingsbeleid.”
Positieve bijsturing van federale opvolging
De minister spreekt zijn vertrouwen uit in de bijsturing van de opvolging op het federale niveau, die justitie voor een deel zal ontlasten. “Door de administratieve vereenvoudiging van het proces en de opvolging bij de federale overheid, de uitbreiding van het personeelsbestand bij de Gewestelijke Verwerkingscentra en het bevel tot betalen, gaat het innen van verkeersboetes efficiënter verlopen.”
Niet meer inkomsten
Weyts is er ook niet van overtuigd dat het Vlaamse gewest meer geld uit de verkeersboetes zou kunnen recupereren als Vlaanderen de Waalse piste zou volgen en administratieve boetes zou implementeren. “De betalingsbereidheid voor onmiddellijke inningen ligt vrij hoog.” Hij wijst er ook op dat Vlaanderen nu een deel van de opbrengsten uit verkeersboetes doorgestort krijgt door de FOD Economie in het kader van de geregionaliseerde verkeersinbreuken naar aanleiding van de zesde staatshervorming.
Het is nog niet bekend welk advies het Vlaams gewest geformuleerd heeft voor het Waalse wetsvoorstel.
Bron: vraag nr. 1606 van Joris Vandenbroucke aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts over ‘Verkeersveiligheid - Administratieve boetes’,
online sinds 11 oktober 2017.