• | de uitbreiding van het toepassingsgebied tot: - | de dienstverrichters van de sector van de geld- en kansspelen: de nieuwe antiwitwaswet geldt voor alle aanbieders van gokdiensten, inclusief de aanbieders van deze diensten via het internet (en niet enkel voor de casino’s). De waakzaamheidsverplichtingen zijn op hen van toepassing voor iedere verrichting ten belope van een bedrag van minstens 2.000 euro, ongeacht of de verrichting in één verrichting plaatsvindt dan wel in verschillende verrichtingen waartussen een verband blijkt te bestaan; | - | personen die handelen in goederen wanneer zij betalingen in contanten verrichten of ontvangen. De wet herneemt de huidige cash-drempel van 3.000 euro. Edele stoffen (goud, platina, zilver en palladium), oude metalen en koperkabels kunnen niet meer cash verhandeld worden. Hiervoor werd een cashverbod tussen handelaars ingevoerd. Tussen een consument en een handelaar is nog een cashbetaling van 500 euro toegelaten (bv. wanneer een consument een gouden ring aan een handelaar verkoopt); |
|
• | de advocaten waren al onderworpen aan de antiwitwaswet. Zij moeten de wet naleven: - | wanneer zij hun cliënt bijstaan bij het voorbereiden of uitvoeren van verrichtingen in verband met: ‧ | de aan- en verkoop van onroerend goed of bedrijven; | ‧ | het beheren van diens geld, waardepapieren of andere activa; | ‧ | de opening of het beheer van bank-, spaar- of effectenrekeningen; | ‧ | het organiseren van de inbreng die nodig is voor de oprichting, de exploitatie of het beheer van vennootschappen; | ‧ | de oprichting, de exploitatie of het beheer van fiducieën of trusts, vennootschappen, stichtingen of soortgelijke structuren; |
| - | of wanneer zij optreden in naam en voor rekening van hun cliënt in enigerlei financiële verrichtingen of verrichtingen in onroerend goed; |
|
• | de cijferberoepen zoals de bedrijfsrevisoren, auditors en auditkantoren, de externe accountants en externe belastingsconsulenten, de erkende externe boekhouders en erkende externe boekhouders-fiscalisten waren al onderworpen aan de antiwitwaswet van 1993. Nu zijn ook de stagiairs, auditors en auditkantoren toegevoegd; |
• | voor wat de vastgoedmakelaars betreft, zijn deze, en enkel en alleen voor hun activiteit van syndicus, niet meer onderworpen aan de nieuwe antiwitwaswet; |
• | de verduidelijking dat met de ‘prijs van de verkoop van een onroerend goed’ het door de koper totaal te betalen bedrag betreffende de aankoop en de financiering van dit goed wordt bedoeld. Dit bedrag omvat dus niet alleen de kosten met betrekking tot de verkoop, namelijk de registratierechten en andere taksen, de hypothecaire inschrijvingsrechten, de honoraria en kosten van de notaris, de honoraria van de eventuele vastgoedmakelaar evenals het bedrag geconsigneerd bij de instrumenterende notaris in geval van hoger bod, maar ook de kosten in verband met de eventuele op de verkoop aanvullende contracten zoals de contracten van hypothecaire lening, levensverzekering of schuldsaldoverzekering bij overlijden, inclusief de kosten van hypothecaire inschrijving. Bijgevolg kunnen betalingen die een onroerende verkoop met zich meebrengt, enkel worden verricht door een overschrijving of een cheque. Vastgoedmakelaars en notarissen die vaststellen dat er een betaling wordt verricht op een andere manier dan door een overschrijving of door een cheque, moesten dit al melden aan de CFI, zowel wanneer de betaling gebeurt in hun aanwezigheid als in hun afwezigheid; |
• | de opname van fiscale misdrijven in de definitie van ‘onderliggende criminele activiteiten van witwassen van geld’. De wet herneemt het criterium van “ernstige fiscale fraude, al dan niet georganiseerd”; |
• | het instellen van een "cascadeprocedure" voor de identificatie en de beoordeling van de risico's van witwassen en financiering van terrorisme door de Europese Commissie, de lidstaten en de onderworpen entiteiten; |
• | de toepassing van de risicogebaseerde benadering op alle elementen die deel uitmaken van de waakzaamheidsverplichtingen opgelegd aan de onderworpen entiteiten; |
• | de verplichting voor vennootschappen en andere juridische entiteiten om informatie over hun uiteindelijke begunstigden te verkrijgen en te bewaren en deze door te geven aan de onderworpen entiteiten. Bovendien moet deze informatie bewaard worden in een centraal register (het UBO-register) in elk van de lidstaten, en moeten de onderworpen entiteiten er toegang toe hebben. De Algemene Administratie van de Thesaurie van de FOD Financiën richt het UBO-register in. Voor de fiduciën en trusts is in analoge bepalingen voorzien. Deze maatregelen zijn echter beperkt tot de cliënten die gevestigd zijn in de EER; |
• | wat de meldplicht en de CFI betreft, werden de rol, de verantwoordelijkheden en de taken inzake operationele en strategische analyse van de CFI meer in detail uitgewerkt; |
• | de invoering van een bewaartermijn van 10 jaar (met een overgangsregeling voor 2017 (7 jaar), 2018 (8 jaar) en 2019 (9 jaar)), te rekenen vanaf het einde van de zakelijke relatie of de occasionele verrichting, waarna de onderworpen entiteiten de persoonsgegevens in hun bezit dienen te wissen; |
• | er zijn regels voor een betere samenwerking tussen de financiële inlichtingeneenheden en de Europese Commissie; |
• | er werd voorzien in doeltreffende, evenredige en efficiënte administratieve sancties en maatregelen voor de niet-naleving door de onderworpen entiteiten van de opgelegde verplichtingen. Bijkomend voorziet de nieuwe antiwitwaswet strafrechtelijke sancties (geldboetes) voor het verhinderen van inspecties en verificaties, het weigeren van het verstrekken van gegevens of het bewust onjuiste of onvolledige inlichtingen verstrekken aan de toezichtautoriteiten; |
• | de ambtenaren van de Administratie van de Thesaurie krijgen toegang tot het Centraal aanspreekpunt (CAP) van de NBB. Zij moeten het CAP kunnen raadplegen aangezien de Administratie van de Thesaurie de bevoegde controleautoriteit is op het vlak van de financiële embargo’s. Deze Administratie moet onder andere kunnen controleren of een persoon of entiteit diegene is waarop de bevriezingsmaatregelen betrekking hebben en welke de financiële rekeningen zijn van deze persoon of entiteit. Deze controle is noodzakelijk om onder andere met zekerheid te kunnen bepalen of er geen informatie werd achtergehouden in een concreet dossier. Bovendien kunnen bevroren tegoeden in België nooit worden vrijgegeven zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Administratie van de Thesaurie. De raadpleging van het CAP kan uitsluitend gebeuren ten aanzien van de personen en entiteiten die zijn opgenomen op de Europese en nationale lijsten voor de bevriezing van tegoeden en economische middelen. De ambtenaar die een het CAP wil raadplegen, zal zijn aanvraag richten tot een ambtenaar met minstens de graad van adviseur-generaal A4 of aan de Administrateur-generaal van de Administratie van de Thesaurie die een voorafgaandelijke controle van de redenen van de aanvraag doet en de toegang machtigt. |